Newsletter:
Log4 na FacebookuBezpieczny MagazynLog4
REKLAMA

Rzeczywisty potencjał oszczędności

17-06-07_Fronius_PC_FELIX_Austria_0Marka FELIX to austriacki klasyk. Jest zdecydowanym liderem rynku szczególnie w kategorii ketchupów — ma około 60 procent udziału w tym rynku — i jest firmą znaną poza granicami Austrii. Od ponad 50 lat FELIX Austria GmbH jest jednym z najbardziej renomowanych producentów żywności w republice i w międzyczasie jego portfolio produktów wzbogaciło się o najróżniejsze przysmaki: sugo, sosy, majonezy, dania gotowe, zupy, warzywa kwaszone, musli, suszone owoce, orzechy i produkty ekologiczne. Sprzedawane są nie tylko w Austrii, ale też w 20 krajach Europy. Klientami są zarówno detaliści, jak i sektor gastronomiczny. 215 pracowników firmy FELIX wypracowuje rocznie obroty na poziomie około 70 milionów euro.
 
Największy zakład produkcyjny znajduje się w głównej siedzibie firmy FELIX Austria w Mattersburgu, leżącym w kraju związkowym Burgenland. Większość z 30 000 ton produktów, które firma sprzedaje w ciągu roku, powstaje właśnie tu. Szczególną wagę firma FELIX przykłada do wysokiej jakości swojej żywności — oprócz doskonałej jakości surowców i nowoczesnych metod produkcji wymaga to także dobrze funkcjonującej intralogistyki: flota 36 urządzeń do transportu poziomego kursująca między sekcją przyjęcia towaru i jego wysyłki zapewnia, że wszystkie surowce, składniki, opakowania i produkty końcowe znajdą się zawsze we właściwym czasie i ilości na właściwym miejscu. Praca trwa od poniedziałku do piątku w systemie dwuzmianowym, wymagany jest wysoki stopień dyspozycyjności wózków.
 
Przestawienie floty wózków widłowych z napędu gazowego na elektryczny17-06-07_Fronius_PC_FELIX_Austria_05
W przeszłości firma FELIX używała głównie urządzeń do transportu poziomego o napędzie gazowym. Z czasem pojawiły się jednak pojedyncze egzemplarze elektrycznych wózków widłowych. W 2014 r. zapadła wreszcie decyzja o przestawieniu całej floty na napęd elektryczny. Producent żywności myśli i działa długofalowo, z zachowaniem ducha zrównoważonego rozwoju. Kierownik techniczny Lorenz Fasching: „Do tego image’u idealnie pasują elektryczne wózki widłowe, a w międzyczasie okazało się, że także ich wydajność jest bardzo dobra. Rozwój techniki w tej dziedzinie przekonał i nas. Dawniej akumulatory nie mogły spełniać naszych wymogów tak dobrze jak napęd gazowy, ale dziś sytuacja jest już inna”. Po halach firmy FELIX kursuje już dziewięć urządzeń do transportu poziomego o napędzie akumulatorowym, egzemplarze, u których wystąpiły oznaki starzenia, są sukcesywnie wymieniane na nowe modele.
 
Aby sprostać długim czasom pracy, wózki są częściowo wyposażone w akumulatory zamienne. Ponieważ drogie akumulatory są długo użytkowane i wskutek tego narażone na silne obciążenia, szczególnie ważne było wybranie odpowiedniej technologii ładowania — wydajnej i łagodnej. W poszukiwaniu właściwego dostawcy firma FELIX, za radą producenta urządzeń do transportu poziomego, firmy Linde, zwróciła się do firmy Fronius. To przedsiębiorstwo, posiadające siedzibę w austriackim Pettenbach, a działające na rynkach całego świata, wyspecjalizowało się w dziedzinie innowacyjnych technologii ładowania akumulatorów napędowych i rozruchowych — zajmuje się tym dywizja Perfect Charging. Pierwsze kontakty były jednak raczej nieśmiałe. „Gdy po raz pierwszy usłyszałem od firmy Fronius, jakiej ceny żądają za swoje systemy ładowania akumulatorów, powiedziałem wprost, że nie mamy o czym mówić”, wspomina Lorenz Fasching. Na pierwszy rzut oka inwestycja, w porównaniu z ofertami innych producentów, wydawała się stanowczo zbyt kosztowna.
 
Potencjał oszczędności powoduje zmianę myślenia
Ta ocena zmieniła się jednak błyskawicznie, gdy Alexander Thier, Area Sales Manager w Fronius Perfect Charging, zaprezentował osobie odpowiedzialnej w firmie FELIX ogromny potencjał oszczędności w odniesieniu do bieżących kosztów eksploatacji: „Podczas pierwszego kontaktu zawsze spotykamy się ze sceptycyzmem. W przypadku ofert dla systemów elektrycznych urządzeń do transportu poziomego, na stosowaną technologię ładowania akumulatorów często nie zwraca się uwagi — ponieważ różnice cenowe między techniką transformatorową 50 Hz, prostymi systemami ładowania akumulatorów wykorzystujących wysoką częstotliwość i naszą technologią mogą działać odstraszająco”. Jednak najlepiej, gdy użytkownik oprócz kwestii wyboru typu wózka widłowego przemyśli też technologię ładowania akumulatorów, ponieważ ma ona duży wpływ na ekonomiczność i wydajność całego systemu. Thier: „Technologia ładowania wpływa na żywotność akumulatorów napędowych, koszty konserwacji, zużycie energii oraz na to, jak wydajnie może pracować użytkownik, korzystając ze swojej floty wózków widłowych”.
 17-06-07_Fronius_PC_FELIX_Austria_03
Firma Fronius, wprowadzając na rynek systemy ładowania akumulatorów z rodziny Selectiva, włączyła do swojego portfolio najbardziej zaawansowaną technologię ładowania akumulatorów napędowych na świecie. Dzięki innowacyjnemu procesowi ładowania Ri, dostosowującemu się do rezystancji wewnętrznej podłączonego akumulatora, możliwe jest szczególnie łagodne i wydajne ładowanie zależne od wieku, temperatury i stanu naładowania. Alexander Thier tak podsumowuje te zalety: „Każdy proces ładowania odbywa się według indywidualnej charakterystyki — bardzo obniża to zużycie energii oraz emisję CO2, jednocześnie wydłużając żywotność akumulatora”. Wpływa to przede wszystkim na koszty eksploatacji: rachunki za prąd się zmniejszają i nie trzeba już tak często wymieniać drogich akumulatorów ołowiowych. Nabycie urządzeń amortyzuje się często już po krótkim czasie.
 
Błyskawiczne obniżenie kosztów bieżących
Lorenz Fasching, FELIX AustriaTaka argumentacja przekonał także Lorenza Faschinga: „W przypadku naszych starych wózków widłowych z napędem gazowym koszty bieżące wynosiły miesięcznie ponad 200 euro za każdy wózek. Koszty użytkowania elektrycznych wózków widłowych wynoszą 48 euro w miesiącu za wózek, czyli są mniejsze o ponad 75% — a technologia ładowania akumulatorów firmy Fronius ma w tym znaczący udział”. Czynnikiem bardzo wpływającym na koszty są też nakłady na konserwację, które po przejściu na napęd elektryczny również wyraźnie się zmniejszyły. Po pierwsze, elektryczne urządzenia do transportu poziomego są w znacznym stopniu bezobsługowe, a przez to korzystniejsze pod względem kosztów niż te napędzane gazem, a po drugie, łagodny proces ładowania stosowany w urządzeniach firmy Fronius zmniejsza też nakłady na konserwację samych akumulatorów, jak uzupełnianie wody. Fasching: „To nie tylko oszczędza nasze pieniądze. Dzięki temu mamy też więcej czasu na naszą właściwą pracę”.
 
A propos czasu: kilka elektrycznie napędzanych urządzeń do transportu poziomego w firmie FELIX, które razem z akumulatorami są użytkowane od wielu lat, nie tak dawno miało jeszcze problemy z przepracowaniem pełnej zmiany. Z biegiem czasu akumulatory traciły swoją pojemność i trzeba było doładowywać je w trakcie pracy. Fasching: „To była praca, która kosztowała nas nie tylko czas, ale i nerwy”. Systemy ładowania akumulatorów Selectiva firmy Fronius wyposażono w specjalną charakterystykę odświeżania, przewidzianą właśnie na takie sytuacje. Pomaga ona zwiększyć wydajność głęboko wyładowanych i zasiarczanionych akumulatorów. Kierownik techniczny nie ukrywa swojej radości: „Od czasu, gdy do ładowania stosujemy urządzenia firmy Fronius, nasi pracownicy mogą pracować przez pełną zmianę bez konieczności doładowywania akumulatorów, także w przypadku starszych pojazdów”.
 
Amortyzacja w półtora roku
Obecnie w firmie FELIX korzysta się z sześciu systemów ładowania akumulatorów typu Selectiva, rozdzielonych na trzy małe i jedną dużą stację ładowania akumulatorów. Firma Fronius wyposażyła je także w urządzenia zabezpieczające i ochronne, aby pracownicy mogli szybciej zareagować w razie ewentualnego wypadku. Jednakże nic takiego jeszcze się nie wydarzyło, co podkreśla Fasching: „Urządzenia są tak łatwe, wygodne i bezpieczne w obsłudze, że nie można im absolutnie niczego zarzucić”. A wyniki są bardziej niż zadowalające: „Wysoka cena nie była wygórowana — dopłata za wózki elektryczne zamortyzowała się w ciągu półtora roku. Tak jak bardzo ta cena odstraszyła mnie na początku, tak bardzo teraz jestem przekonany do techniki i rozwiązań zaproponowanych mi przez firmę Fronius. Cieszę się z bardzo dobrej współpracy i jestem pewny, że będę stawiać na tę firmę również w przyszłości”.
 
Źródło: Fronius
Foto: Fronius 
REKLAMA
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.